.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دانشجو ؛ شهروند يا ميهمان ؟!
محمد محتاطي

شمال نیوز: محمد محتاطي - همه ساله با آغاز سال تحصيلي جديد دانشجويان زيادي از اقصي نقاط كشور به شهرهاي استان مازندران مي آيند و براي تحصيل در مقاطع كارداني ، كارشناسي ، كارشناسي ارشد هر يك به مدت دو تا چهار سال اقامت خواهند داشت.
قشردانشجو بعنوان یک قشر روشن، متحرک، پويا و آگاه است که درجامعه زیست می نمایند و وظایف ونقش های زیادی دارد ، كه علم اندوزی وفراگیری علم رامیتوان بعنوان یکی ازمهمترین وظایف برشمردودانشگاه بعنوان بسترخروشان وخلاق وجای بروزاستعداد های علمی وپژوهشی درنهایت ساختن متخصص است که چرخ علمی یک جامعه رابه حرکت در میاورد.
دانشگاه‌ها مرکز ثقل و بیداری فکری و معنوی جامعه هستندو بنا به فرمايش گهربار امام خميني(ره) بنيانگذار كبير انقلاب ؛ دانشگاه مبداء همه تحولات است و بي شك از نقش و تاثیرگذاری دانشجویان در تمامي ابعاد نمي توان ساده گذشت. دانشجويان عزیز کشورمان در عرصه‌های مختلف چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مبارزه با ظلم و استبداد رژیم ستمشاهی و چه در به ثمر رساندن و پیروزی انقلاب اسلامی و صیانت از دستاوردهای آن و چه در دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور در دوران دفاع مقدس و چه در دوره سازندگی کشورنقش بارز و روشن از خود نشان دادند و ميدان دار و
بازيگر صحنه هاي مهم و حماسي اين نظام بودند .
اگردربرهه اي اززمان اقتصاد وپول محورپیشرفت وتوسعه بوده اکنون تولیدعلم ونیروی متخصص درتوسعه کشورمبنا قرارگرفته است و ظرفیت بالای مناسبات وتاثیرگذاری دانشجويان میتواند زمینه ساز بسیاری ازتحولات، جهت دهی های سیاسی، اجتماعی، واقتصادی باشد.
داشتن نگاه آرمانی زمینه سازانتقاد سازنده ای است واین قشرباشعله ورساختن آتش درونی شبيه کوه آتش فشان انفجارمی نماید، ومانند ابریست که باهم یکجا ، باران شده و سیل آن خانه های تاریکی وجهل را ویران خواهدکرد وهمواره تحول و دگرگونی رابوجودآورده که بوسیله آن قشردانشجوقشرهدفمند معرفی شده است که دربسترامواج دانشگاه علم فرامیگیرد که بعدازفراغت وارد جامعه میشود که دانشجوگردانندگان آن میباشد.
دانشجويان با ورود به شهرهاي محل تحصيلشان به مانند يك شهروند از حقوق شهروندي بهره مند شده ولي عدم برنامه ريزي و مشاركت دهي از سوي مديريت شهري موجب شده است تا دانشجويان به مانند يك شهروند به وظايف شهرونديشان آشنا نباشند و به مانند يك ميهمان در شهر باشد و همين براي ما بس تا خاموشی دانشجو، بی رونقی فرهنگ تحول طلبی را تداعی کند. با توجه به فعاليت دانشگاهها و موسسات آموزش عالي زيادي در شهرهاي استان مازندران متاسفانه برنامه مدون و جامعي براي بهره مندي از ظرفيت ها و پتانسيل هاي دانشجويان از سوي شهرداريها و شوراهاي اسلامي شهر در راستاي
توسعه فرهنگي و عمراني و اجتماعي شهرها تدوين نشده و اين در حالي است كه در دانشگاههاي ما رشته هاي كاربردي اعم از معماري ، عمران ، گرافيك ، مديريت و برنامه ريزي شهري ، گردشگري و محيط زيست و.... در حال تدريس مي باشد و اعتماد و واگذاري برخي مسئوليت پروژها در حوزه هاي شهري و تشكيل اتاق فكر و بهره مندي از ايده ها و نظرات دانشجويان در حوزه هاي مديريت شهر ي، زيبا سازي ، معماري و عمران ، ساخت ِالمان و نمادهاي درون شهري و اجراي برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي ميتواند كمترين كاركرد مشاركت اجتماعي دانشگاهها و دانشجويان در حوزه مديريت شهري باشد.
تشكيل بانك جامع اطلاعات دانشجويي بمنظور شناسايي توانمنديها و همچنين عقد تفاهم نامه همكاري با دانشگاهها و واگذاري پروژه هاي مطالعاتي و تشكيل كارگروه هاي متعدد در حوزه هاي مختلف شهري با عضويت اساتيد و دانشجويان و ايجاد زمينه هاي مشترك همكاري را مي توان از ديگر راههاي مشاركت دهي اين قشر صاحب ذوق و فكر باشد.
در خاتمه بايد گفت بي شك فعالیت دانشجویان باید در مشارکت شهری نهادینه و این اعتقاد در بدنه شهرداریها بايد بوجود آيد و آرزومنديم نگاه تيز بين جوانانِ دانشجو، همچنان در همه عرصه‌ها نقادانه و پرشور، مستدام باشد و با ادبیاتی وزین و شرح صدری بایسته، به تحلیل شرایط روز جامعه پرداخته شود. تحلیلی که ثمربخش بودنش یقیناً در سایه اعتماد، اتحاد و همکاری ملی و دوری از هیجانات کاذب خواهد بود و از مسئولان عزیز و گرانقدر دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود با اعتماد به این فرهیختگان جوان، سازکار مناسبی را برای بهره‌گیری اثرگذار و بیشتر از نظرات
عزیزان دانشجو در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کشور فراهم نمایند؛ چراکه بی‌شک فردای ایران عزیز، متعلق به دانشجویان امروز خواهد بود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.088 seconds.